Eğitimde Dönüşüm Rüzgarları
Bugün yakın bir arkadaşım önemli addedilecek bir eğitim zirvesinden bir kaç kare fotoğraf paylaştı benimle. Pandemi sonrası eğitimin ihtiyaçlarına dair. Arka fonda İngilizce çeviriler ve onur konuğunun konuşmasının simültane çevriliyor olduğunu gördüğüm için uluslararası bir organizasyon olduğunu tahmin ettiğim bir tür zirve.
Zirvenin ismi de dahil, çeviriler kısmen amatörce yapılmış - ama niyet açısından bakınca - eğitimin geleceğini anlamaya çalışmak adına önemli bir girişim gibi görünüyor. Böyle bir zirve için "Education in Transition" başlığını seçerdim. "Değişim Sürecinde Eğitim". Yaşadığımız ve yaşayacağımız bu zira önümüzdeki yirmi yılda özellikle. İçerik de çok zengin görünüyor programda.
Sekiz yıl kadar önce 2014 yılında özel bir üniversitede çalışırken üniversitelerin geleceğine dair bir öngörü yazısı yazmıştım önümüzdeki onbeş yılı ve sonrasını anlamaya çalışırken; 2030larda bizi - üniversiteleri - ne bekliyor? sorusunu bir cevap bulma çabasıyla. Pandeminin - ister istemez - yarattığı zorunlu online eğitimden kimse bahsetmiyordu 2010larda. Pandemi bu süreci çok hızlandırdı. Zoom ve benzeri platformlar çok büyük ve değerli şirketlere dönüştüler tıpkı bitcoin dönüşümü için yapılan küresel girişimde olduğunu gibi... Yeni Dünya Düzenini kurgulayan "üst-aklın" toplum mühendisliğinin tezahürleri bunlar.
O dönemde öğretmen halimle online bir eğitim platformu kurmak istedim çok az teknik bilgim olmasına rağmen. Üstümüze doğru çığ gibi gelen değişimi anlamak için. Bir Çin Atasözü şöyle diyor: “Değişim rüzgarları esmeye başlayınca; kimisi duvar örer, kimisi yel değirmeni inşa eder.” Bu konuya bakış açımız aslında. Resistance to change or utilizing the change sorusu önemli bu noktada.
Netflix de History 101 diye bir belgesel var. Çin ile ilgili kısacık 22 dakikalık belgeseli herkesin izlemesi gerek bence nasıl bir değişimi yaşayacağız önümüzdeki 30-40 yılda görebilmek adına. Akıllı devletler ne yapıyor kavramak gerekiyor değişim rüzgarları şiddetle eserken... Bu kasırga da ezilmek mi yoksa bu rüzgardan yeni bir devinim mi üretmek sorusunu anlamak gerekiyor. Gerçekten eğitimi anlamak ve pozisyon almak niyetinde isek.
Eğitimin yeni format gereği bir araç olarak (medium) sunuluş biçimi nedeniyle - klasik yüzyüze eğitimden çevrimiçi eğitime doğru gittiği için - çevrimiçi platformlar büyük önem kazanmaya devam edecek. Artık global citizenship - küresel vatandaşlık - kavramı ile birlikte - küresel eğitim ve küresel öğrencilik kavramları çıkacak. Global studentship yeni ve dev bir eğitim ve gelir kapısı olacak gibi görünüyor yeni dünya düzeninde. Detayları dileyene anlatabilirim uygun bir eğitim mecrasında...
Duvarların arkasında değil binaların içinde dört duvar arasında değil - sadece belirli saatlerde ve günlerde de değil, size dikte edilen sistem hız öğretmen ve köhne bir atıl bir zihin yapısı ile hiç değil tam aksine tamamen dinamik ve kişiye ve ihtiyaca özel bir eğitim dünyası geliyor.
Karar insanlar adına bir rota çizmeyi vazife bilen yönetim erklerinde. Rüzgarla ya içi boş bir ağaç gibi devrilmeyi seçeceğiz ya da bu rüzgarla tohumları yeni topraklara saçmayı yeğleyeceğiz ve bu seçim ya toplumu kurtaracak ya da yok olmasına neden olacak... Özünde her tercih bir terk ediş...
Makale için:
https://www.academia.edu/21789886/2030_larda_%C3%9Cniversitelere_Bak%C4%B1%C5%9F
http://nevfelbaytar.blogspot.com/2022/11/2030larda-universitelere-baks.html
Yorumlar
Yorum Gönder